poniedziałek, 24 października 2016

Szarlotka dyniowa z motywem jesiennym (DIY)

Jesień to czas mocno dyniowy, przynajmniej dla mnie, praktycznie przez cały sezon trzymam w lodówce trochę puree z dyni w słoiczku i dorzucam je tu i tam, do różnych potraw, czasem ostrożnie a czasem eksperymentuję na całego, zwykle z pozytywnym skutkiem :] bo dynia jest warzywem bardzo uniwersalnym, można ją dodawać zarówno do słodkich jak i do wytrawnych dań, wszędzie się sprawdzi. Poza tym dynia jest bardzo zdrowa, ma dużo witamin (A, B1, B2, C, PP) i składników mineralnych, jest bogata w białko i niskokaloryczna, przyspiesza przemianę materii i działa odkwaszająco, warto zaprzyjaźnić się z tym warzywem w kuchni :) Poniżej przygotowałam dla was przepis na "dyniotkę" (dyniową szarlotkę), pyszny deser złożony z musu dyniowo - jabłkowego zamkniętego pomiędzy dwoma płatami kruchego ciasta, przyozdobiony motywem jesiennym wraz z fotoinstrukcją (DIY) wykonania takiej dekoracji (inspirację znalazłam w internecie). Serdecznie polecam!!!

Dynia dynią ale jeśli wolisz klasyczną szarlotkę to przepis na nią znajdziesz TUTAJ, a może bardziej zainteresuje cię przepyszny jabłecznik w eleganckiej odsłonie



dyniotka







Wymiary mojej blachy to 30 x 23 cm
Składniki na ciasto:
- 0,5 kg mąki (ja dałam 350 g mąki pszennej i 150 g krupczatki ale możecie użyć tylko mąki pszennej)
- 3 żółtka i 2 całe jajka
- 1 kostka masła (250g)

- 1 szkl. brązowego cukru
- 2-3 łyżki kwaśnej śmietany
- 1 czubata łyżeczka proszku do pieczenia


Składniki na nadzienie jabłeczno-dyniowe:
- 1 kg jabłek (najlepiej miękkich)
- 3 łyżki kaszy mannej

- 2 łyżki musu z dyni (można kupić lub zrobić samemu z TEGO przepisu
- kilka łyżek cukru pudru (ja nie dodawałam ale jeśli macie kwaśne jabłka to trzeba je trochę dosłodzić do smaku)
 

Do dekoracji:
- 2-3 łyżeczku cukru pudru
- kilka liści (najlepiej niedużych zerwanych prosto z drzewa i wyprostowanych przez noc pomiędzy kartkami grubej książki)

Sposób przygotowania:
  • Zagniatamy ciasto kruche: w dużej misce mieszamy suche składniki (obie mąki, proszek do pieczenia, cukier), dodajemy masło, siekamy najbardziej jak się da, dodajemy jajka, żółtka, śmietanę i wyrabiamy szybko, aczkolwiek dokładnie do czasu aż ciasto zamieni się w zwartą kulę, następnie zawijajmy w folię aluminiową i chowamy do lodówki na min. 1 h ( jak ktoś nie ma tyle czasu to może być mniej, w sumie dobre cokolwiek)
  • Jabłka dokładnie myjemy, obieramy, wycinamy gniazda nasienne, kroimy, zalewamy odrobiną wody, jeśli trzeba to słodzimy (ja nie słodziłam wcale) i dusimy aż zmiękną. Mieszamy  co jakiś czas, żeby się nie przypaliły, gotujemy aż do uzyskania potrzebnej konsystencji (ja je jeszcze blenduje żeby uzyskać idealnie gładką konsystencję) , zdejmujemy z gazu i pozostawiamy do ostygnięcia. Dodajemy kaszę manną i puree z dyni, mieszamy
  • Połowę ciasta z lodówki rozwałkowujemy na wymiar blachy do pieczenia (u mnie 30 x 23) i przekładamy do formy wyłożonej papierem do pieczenia
  • Na ciasto wylewamy ostudzoną masę jabłkowo-dyniową, a na niej układamy drugą połowę ciasta z lodówki również rozwałkowaną na wymiar blachy (ciasto z łatwością rozwałkujecie bez podsypywania mąką, jeśli umieścicie je pomiędzy dwoma kawałkami folii kuchennej)
  • Pieczemy ok 45 min w 180 st C, studzimy
  •  Na wierzchu ostudzonego ciasta rozkładamy liście i posypujemy cukrem pudrem, liście usuwamy
jak ozdobić ciasto



motyw jesienny

szarlotka z motywem jesiennym

szarlotka kanada

diy



38 komentarzy:

  1. Coś pięknego i z pewnością pysznego ! <3

    OdpowiedzUsuń
  2. Idealne ciasto na niedzielne spotkanie z rodziną. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  3. A ja się zastanawiałam jak zrobiłaś te wzorki bardzo pomysłowo

    OdpowiedzUsuń
  4. ale pięknie się prezentuje! Na pewno równie dobrze smakuje :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Cudo! Ta dekoracja wygląda obłędnie!

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetny i bardzo prosty pomysł :)

    OdpowiedzUsuń
  7. WOW ciasto wygląda rewelacyjnie - tylko jak jeść takie dzieło sztuki?? ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Wygląda apetycznie, świetny pomysł z taką jesienną dekoracją :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Pięknie udekorowane, tani sposób na dekorację, tak lubię

    OdpowiedzUsuń
  10. Pomysł na dekorację ciasta pierwsza klasa! Bardzo mi się podoba :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ostatnio posmakowały mi ciasta z dynią.

    OdpowiedzUsuń
  12. pomijając przepis :D na tak GENIALNĄ dekorację w życiu bym nie wpadała! A takie to proste:)!

    OdpowiedzUsuń
  13. Pięknie to wymyśliłaś, piękna jesienna szarlotka :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Zastanawiałam się nad zrobieniem szarlotki lub tarty dyniowej, teraz wiem że muszę wypróbować Twój przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Wygląda bardzo apetycznie i do tego ta piękna jesienna dekoracja :)

    http://wazkowa.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  16. Motywem jestem zauroczona, takie proste a bajeczne :) cudne ciacho, i ten kolor :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Kolejna odsłona z dyni; ) Bardzo ładny kolor szarlotki. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  18. jadlam dzisiaj ciasto z jablek bylo pycha i abrdzo podobne do Twojego ale...ta dekoracja ja nie moge.....bardzo pomyslowe. Lece poakzac mamie. pozdrawiam!!! :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Szarlotki bardzo lubie, a pomysł z liśćmi - genialny :)

    OdpowiedzUsuń
  20. I przepis i dekoracja skradła moje serce. Musze wypróbować!

    OdpowiedzUsuń
  21. Jakie to piękne!!! Liście świetnie odbiły się na tej szarlotce :)
    Dynia to dobry dodatek do tego typu ciast :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Super to wygląda!
    Pozdrawiam, http://fejzyn.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  23. Raczej CIY - cook it yourself. ;)
    Tak czy siak, nie pogardziłabym kawałkiem. Uwielbiam takie ciasta.

    OdpowiedzUsuń
  24. Ale pięknie ... aż mił osię na serduchu robi :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Ach, ostatnio marzą mi się jabłka na ciepło, więc szarlotka byłaby idealna. A ten pomysł na posypanie cukrem pudrem przez liście, bardzo trafiony!
    >FOXYDIET<

    OdpowiedzUsuń
  26. Jak ten wypiek pięknie i smacznie wygląda! Szkoda, że mam kiepski piekarnik i objadam się ciastami z cukierni;/

    OdpowiedzUsuń
  27. Piękny ten jesienny motyw z listkami. Nigdy nie jadłam ciasta z dodatkiem musu dyniowego. Dynię do kuchni wprowadziłam tak naprawdę dopiero w tym roku. Nauczyłam się robić kremową zupę dyniową, więc i tak jest postęp :D

    OdpowiedzUsuń

Translate