sobota, 19 sierpnia 2017

Cytrynowa zupa krem z cukinii (przepyszna)

Pisałam już, że cukinia to jedno z moich ulubionych warzyw? Jadam ją przez cały rok ale teraz, kiedy stoły na straganach uginają się od naszych krajowych egzemplarzy - jest najsmaczniejsza i najtańsza dlatego wrzucam ją do wielu potraw :) np. do pasztetu z cukinii, zapiekanki z cukinii, placków z cukinii, lub na słodko do cukiniowej wuzetki. Jednak jednym z moich ulubionych dań jest cytrynowa zupa krem z cukinii, podawana z groszkiem ptysiowym lub z grzankami oraz posypana ulubionymi ziarenkami np. czarnuszką, prażonym słonecznikiem, pestkami dyni lub płatkami migdałowymi, w każdej wersji smakuje wspaniale, dlatego zachęcam was do wypróbowania przepisu :) serdecznie polecam!!


























Składniki na bulion warzywny 1l:
- 2 marchewki
- 1 korzeń pietruszki
- kawałek selera korzeniowego
- kawałek pora
- kilka gałązek natki pietruszki
- sól i pieprz
- listek laurowy (1szt)
- ziele angielskie (2 ziarenka)
Składniki na zupę:
- 1 kg cukinii
- kilka ziemniaków (ok 200g)
- 2 łyżeczki soku z cytryny
- 2 łyżki śmietany (użyłam 30% )
- 1/2 łyżeczki kurkumy
- 1/2 łyżeczki ostrej papryki
- skórka otarta z połowy cytryny (na drobnych oczkach)
- sól, pieprz do przyprawienia
-pół łyżeczki ziaren czarnuszki (do ozdoby)
- groszek ptysiowy lub grzanki


Sposób przygotowania:
  • Gotujemy bulion: Do garnka wlewamy 1,3 l zimnej wody, gotujemy do wrzenia, wrzucamy obrane i opłukane warzywa i gotujemy całość na małym ogniu przez ok 30 - 45 minut, do miękkości warzyw. Dodajemy ziele angielskie i listki laurowe i jeszcze chwilkę gotujemy. Następnie wyjmujemy warzywa i przyprawy (zostawiłam jedną marchewkę i kawałek selera żeby zupa była bardziej warzywna).
  • Cukinię płuczemy, obieramy ze skórki, kroimy na pół wzdłuż i wydrążamy pestki ze środka, kroimy w kostkę, ziemniaki obieramy ze skóry i płuczemy i też kroimy w kostkę
  • Masło rozgrzewamy na dużej patelni, wrzucamy pokrojone ziemniaki, chwilę smażymy, dodajemy cukinię, kurkumę, paprykę i skórkę otartą z połowy cytryny, dusimy wszystko ok 10 minut
  • Zawartość patelni wrzucamy do bulionu i gotujemy do czasu aż ziemniaki będą odpowiednio miękkie, pod koniec gotowania dodajemy śmietanę 30% (możecie też użyć śmietany 12% lub 18% ale musicie ją najpierw zahartować tj. wymieszać w szklance śmietanę i kilka łyżek gorącego bulionu i wlać do zupy)
  • Ugotowaną zupę, lekko studzimy, miksujemy na gładką masę, doprawiamy solą, pieprzem i sokiem z cytryny
  • Bezpośrednio przed podaniem zupę posypujemy czarnuszką i groszkiem ptysiowym




26 komentarzy:

  1. Uwielbiam cukinię, więc ta zupa tez z pewnością by mi smakowała :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Kolor przepiękny i bardzo ciekawa jestem jak smakuje :) Przywiozłam jedną cukinie z wakacji i chyba w tygodniu zrobię zupkę :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie jadłam jej nigdy w takiej postaci, może spróbuję ;).

    OdpowiedzUsuń
  4. Chyba nigdy nie jadłam zupy z cukinii, jestem jej bardzo ciekawa!

    OdpowiedzUsuń
  5. zupy z cukinii bardzo lubię, chętnie spróbuję te wersji ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. kurcze ,u znajomych jest pelno cukinii dyń i kabaczków, muszę to jakoś spozytkować

    OdpowiedzUsuń
  7. Ależ ona pysznie wygląda.
    Super pomysł na pyszną zupkę.
    To musi świetnie smakować.
    Pozdrawiam niedzielnie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. O jej! Chyba sprawdzę taką wersję!

    OdpowiedzUsuń
  9. Mniam, mniam. Wygląda rewelacyjnie!

    OdpowiedzUsuń
  10. Ja praktycznie w ogóle nie jadam cukinii i w sumie nie wiem, dlaczego, tak jakoś wyszło. Muszę to zmienić. ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Zachwyca wyglądem, jestem ciekawa jak smakuje :)
    Pozdawiam

    OdpowiedzUsuń
  12. Super, zdrowa i smaczna zupka :)

    OdpowiedzUsuń
  13. O matko, nie jadłam takiego połączenia, a czuję, że byśmy stworzyli razem coś pięknego :D

    Pytałaś u mnie na blogu o skład jogurtu Skyr z Biedronki. Proszę oto skład: mleko pasteryzowane, żywe kultury bakterii jogurtowych (Streptococcus thermophilus, Lactobacillus bulgaricus). :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Wygląda obłędnie, a zapewne smakuje jeszcze lepiej! :)

    OdpowiedzUsuń
  15. nigdy nie jadłam,ale wygląda ciekawie!

    OdpowiedzUsuń
  16. Nigdy nie jadłam zupy z cukinii, wygląda ładnie i ma piekny kolor:)

    OdpowiedzUsuń
  17. Bardzo oryginalna, finezyjna i z pewnością przepyszna zupka <3 Z przyjemnością skosztowałabym takiej finezji smaku :))

    OdpowiedzUsuń
  18. takiej cytrynowej jeszcze nie jadłam - świetny pomysł!

    OdpowiedzUsuń
  19. Pierwszy raz słyszę o takiej zupie :D

    OdpowiedzUsuń
  20. Ciekawe połączenie! Bardzo smacznie!

    OdpowiedzUsuń
  21. Kolor ma wręcz przepiękny! :) Na pewno jest bardzo smaczna :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Bardzo lubię, a ten pomysł z cytryną jest świetny.

    OdpowiedzUsuń
  23. Obłędna zupa. Rezygnuję z grzanek i śmietany, resztę biorę w ciemno ;)

    OdpowiedzUsuń

Translate