sobota, 19 grudnia 2015

Biszkoptowe ciasto w kratkę

Dzisiaj chcę się z Wami podzielić przepisem na ciasto w kratkę. Już od dawna chciałam je zrobić, ale jakoś nie było okazji albo mi się nie chciało, gdzieś nawet słyszałam, że "kratka" (podobnie jak jej starszy brat "metrowiec") zalicza się do ciast bardzo czasochłonnych, co jest raczej nieprawdą bo gdy już wydedukujecie, który pasek z którym skleić to idzie naprawdę szybko, a już na pewno nie wolniej niż w innych ciastach przekładanych. Moja "kratka" składa się z biszkoptów przełożonych masą z bitej śmietany i serka mascarpone, dzięki czemu ciasto jest lekkie i delikatne w smaku, wprost rozpływa się w ustach, a do tego wspaniale się prezentuje :-) Z mojego przepisu możecie zrobić jedno duże ciasto ("dobudować jedno piętro więcej) lub dwa mniejsze (ja zrobiłam dwa mniejsze - długie i chude).



Składniki na biszkopt jasny (blacha 30 x 23 cm):
- 1 szklanka mąki
- 3/4 szklanki cukru
- 4 jajka
- 1 łyżeczka proszku do pieczenia
Składniki na biszkopt ciemny (blacha 30 x 23 cm):
- 3/4 szklanki mąki
- 3/4 szklanki cukru
- 4 jajka
- 1 łyżeczka proszku do pieczenia- 2 łyżki kakao
Składniki na krem:
- 250 g serka mascarpone
- 300 ml kremówki 30%
- 5 łyżek cukru pudru
 Składniki na polewę czekoladową:
- 1 tabliczka czekolady gorzkiej
- 1 tabliczka czekolady mlecznej
- kolorowa posypka (opcjonalnie)
- kilka łyżek mleka

  • Biszkopt jasny: Mąkę mieszamy z proszkiem do pieczenia. Białka oddzielamy od żółtek. Białka ubijamy, gdy piana jest już dość sztywna dodajemy cukier nie przerywając miksowania oraz żółtka, a na koniec mąkę z proszkiem i delikatnie mieszamy szpatułką do całkowitego połączenia składników. Pieczemy w temp. 180 st. C przez 30-40 minut, pozostawiamy do wystudzenia
  • Biszkopt ciemny: Mąkę mieszamy z proszkiem do pieczenia i z kakao. Białka oddzielamy od żółtek. Białka ubijamy, gdy piana jest już dość sztywna dodajemy cukier nie przerywając miksowania. Następnie dodajemy żółtka, a na koniec mąkę z proszkiem i z kakao. Masę delikatnie mieszamy szpatułką do całkowitego połączenia składników. Pieczemy w temp. 180 st. C przez 30-40 minut, pozostawiamy do wystudzenia
  • Krem: Kremówkę ubijamy na sztywno, pod koniec ubijania powoli dodajemy cukier puder a następnie serek mascarpone. Mieszamy do całkowitego połączenia się składników
  • Montaż: Jasny i ciemny biszkopt kroimy na 8 równych części każdy (u mnie wyszło po niecałe 3 cm). Każdy pasek smarujemy kremem po bokach i na górze i sklejamy z pozostałymi paskami naprzemiennie. Ja skleiłam ze sobą 4 paski wzdłuż i dwa w górę, dzięki czemu uzyskałam dwa ciasta
  • Polewa czekoladowa: Czekoladę wraz z mlekiem rozpuszczamy w garnuszku albo na parze i polewamy nią wierzch każdego z ciast. Górę posypujemy posypką.







Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Translate