środa, 21 września 2016

Tarta śliwkowa z orzechową pianką

Za pieczenie tart zabrałam się dopiero niedawno, kiedy to zakupiłam sobie odpowiednie naczynie do zapiekania i zaskoczeniem stwierdziłam, że ten niepozorny bądź co bądź rodzaj wypieku ma całe mnóstwo zalet. Przede wszystkim ciasto  wykonuje się ekspresowo, a w razie czego można je zamrozić (tak na czarną godzinę), taką tartę można podawać i na słodko jako deser i wytrawnie jako obiad lub jako przekąska, kolacja, przystawka wkładając do środka praktycznie każdy rodzaj nadzienia (np. ulubione składniki lub to co SIĘ znalazło podczas czyszczenia lodówki). Dodatkowo takie ciasto ładnie się prezentuje, dobrze przechowuje i jest stosunkowo treściwe w zależności od użytych składników. Ja wam dzisiaj proponuję przepis na jesienną odsłonę tarty czyli ze świeżymi śliwkami, których teraz jest na bazarkach bardzo dużo, z orzechową pianką i na kruchym cieście. Polecam wam takie połączenie składników bo tarta wychodzi na prawdę pyszna, przepis poskładałam z kilku innych znalezionych w moim zeszycie z wypiekami. Serdecznie polecam!!!

 Lubisz wypieki ze śliwkami? Być może zainteresuje cię także przepis na warstwowe ciasto ze śliwką lub ciasto ze śliwkami na budyniowej piance

kruche z bezą i śliwkami



Wymiary mojej formy do pieczenia to  26 cm
Składniki na ciasto:
- 1,5 szklanki mąki pszennej
- 0,5 szklanki mąki krupczatki
- 200 g masła
- 4 żółtka
- 1/4 szklanki cukru pudru
- szczypta soli
Składniki na orzechową piankę:
 - 4 białka
- 3/4 szklanki cukru
- 1 szklanka zmielonych lub drobno posiekanych orzechów włoskich
Dodatkowo:
- 0,5 kg śliwek
- 1/3 szklanki cukru (ja użyłam brązowego)

Sposób przygotowania:
  • Ciasto: do dużej miski przesiewamy mąki, dodajemy masło, siekamy najbardziej jak się da, dodajemy żółtka, cukier puder i szczyptę soli po czym zagniatamy ciasto i chłodzimy w lodówce min. 30 minut
  • po tym czasie wyjmujemy ciasto z lodówki, wałkujemy na wymiar formy do pieczenia (+ 1-2 cm więcej na podniesione boki) i przekładamy do formy, następnie nakłuwamy ciasto widelcem i wkładamy do piekarnika rozgrzanego do 180 st. C, pieczemy 15 minut
  • Nadzienie śliwkowe: Śliwki płuczemy, kroimy na pół i usuwamy z nich pestki, zasypujemy 1/3 szkl. cukru, mieszamy i wykładamy na podpieczony spód, po czym ponownie wkładamy do rozgrzanego piekarnika na kilka minut
  • Beza orzechowa:od razu zabieramy się za bezę, białka ubijamy na sztywno, pod koniec ubijania powoli wsypujemy cukier, dodajemy orzechy, delikatnie mieszamy. Bezę wykładamy na warstwę śliwek
  • Pieczemy 20  minut w 180 st C, a następnie dopiekamy kolejne 20 minut w 80 st C

tarta z orzechową bezą i śliwkami



33 komentarze:

  1. Ależ to cudnie wygląda, mniam!:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Rzadko jadam tarty, ale ta prezentuje się wyjątkowo i chętnie bym spróbowała :D

    OdpowiedzUsuń
  3. piękna tarta! Śliwki i orzechy zawsze dobrze smakują!

    OdpowiedzUsuń
  4. o mamuniu, ale pysznie wygląda!
    jadłabym :)

    OdpowiedzUsuń
  5. A czy bezę orzechową wykładamy na ciepłe śliwki czy lepiej trochę poczekać?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na ciepłe, jeśli beza jest dobrze ubita to nic jej nie będzie :)

      Usuń
  6. Jestem fanką śliwek, więc na takie apetyczne ciasto nie trzeba mnie namawiać :)

    OdpowiedzUsuń
  7. ale ta tarta wygląda! cudnie! kusisz, no kusisz.

    OdpowiedzUsuń
  8. Na pewno bardzo by mi smakowała!

    OdpowiedzUsuń
  9. Wygląda smakowicie :) Fajna nazwa bloga :) obserwuję :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie przepadam za śliwkami, ale w takim wydaniu - chętnie bym zjadła :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Wygląda pysznie :) Na moje oko przepis wydaje się nie być zbyt trudny do wykonania, więc z pewnością wypróbuję :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Musi świetnie smakować! Uwielbiam wszelkie tarty ;-)

    OdpowiedzUsuń
  13. Świetna do kawy, podstawiam talerzyk :)

    OdpowiedzUsuń
  14. u mnie tarty są niezastapione :) uwielbiam je robić, nie wspominając o jedzeniu ich ;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Ajajaj! Przecież to wygląda obłędnie! Uwielbiam smak jaki nadają śliwki wypiekom :)
    >FOXYDIET<

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo lubię śliwki, dają taki niepowtarzalny smak, są znakomite.:)

    OdpowiedzUsuń
  17. Mmmm aż ślinka cieknie, jak się patrzy na zdjęcia :) My dzisiaj z córkami piekłyśmy rano ciasteczka maślane, a wieczorem muffinki :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Śliwek w tarcie jeszcze nie jadłam.

    OdpowiedzUsuń
  19. za śliwkami nie przepadam jednak w taikiej propzycji bym chyba zjadł :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Śliwki i orzechy lubię bardzo :) W takiej tarcie muszą smakować przepysznie :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Wygląda przepysznie! melodylaniella.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  22. Dlaczego ja jestem zbyt leniwa na pieczenie... Jadłabym jak szalona, bo wygląda pysznie! :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Jak ta tarta smakowicie wygląda!

    OdpowiedzUsuń
  24. Jak to pięknie wygląda ! Mniaaaam ! :-)

    OdpowiedzUsuń

Translate