poniedziałek, 9 maja 2016

Niebiańskie ciasto kruche z orzechową pianką s. Anastazji

Zanim zasypię bloga propozycjami przepisów z wykorzystaniem owoców sezonowych podrzucę wam jeszcze fajną recepturkę na ciasto kruche z orzechową bezą. Skład ciasta powala prostotą, a jednocześnie pozwala pozbyć się nadwyżek dżemu lub powideł przed sezonem. Chyba nie muszę pisać, że połączenie delikatnego kruchego ciasta, kwaśnego dżemu i orzechowej pianki jest po prostu genialne, ciasto nie jest za słodkie ale jego smak .... poezja, uwalnia się powoli w ustach i mile podrażnia kubki smakowe, bardzo polecam zwłaszcza, że wykonanie nie jest trudne i nie wymaga specjalnych umiejętności. To jest też kolejne ciasto siostry Anastazji, które zapisuję do tych najulubieńszych, ta siostra to ma chyba jakieś tajne wtyki tam tam wysoko, że potrafi wykombinować takie wspaniałe przepisy :)



Wymiary mojej formy do pieczenia to  30 cm x 23 cm
Składniki na ciasto:
- 250 g mąki pszennej
- 250 g margaryny (ja użyłam masła)
- 4 żółtka
- 1 łyżeczka proszku do pieczenia
- 1 op. cukru waniliowego
- 1-2 łyżeczki kakao
Składniki na masę orzechową:
 - 4 białka
- 3/4 szklanki cukru
- 1 szklanka posiekanych orzechów włoskich
Dodatkowo:
- kilka łyżek powideł śliwkowych (ja dałam 5 łyżek domowego dżemu z mirabelek mojej mamy)

Sposób przygotowania:
  • Ciasto: do dużej miski przesiewamy mąkę i proszek do pieczenia, dodajemy masło, siekamy najbardziej jak się da, dodajemy żółtka i cukier waniliowy, mieszamy (ale jeszcze nie zagniatamy), przekładamy 1/3 ciasta do osobnej miski i dodajemy do niej kakao, mieszamy, zagniatamy
  • pozostałe 2/3 ciasta zagniatamy i dzielimy jeszcze na pół czyli powstaną nam trzy ciasta (dwa jasne i jedno ciemne), każe zawijamy w folię kuchenną, część jasną i ciemną wkładamy do zamrażarki na 30-45 minut natomiast drugą część jasną do lodówki
  • po tym czasie ciasto z lodówki wałkujemy na wymiar 30x23 cm i układamy na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia, smarujemy powidłami lub dżemem a na to układamy potarte na tarce o grubych oczkach ciasto ciemne (to z zamrażarki)
  • Beza orzechowa: białka ubijamy na sztywno, pod koniec ubijania powoli wsypujemy cukier, dodajemy orzechy, delikatnie mieszamy. Bezę wylewamy na ciasto ciemne, na koniec ścieramy na tarce masę jasną (z zamrażarki)
  • Pieczemy ok 40 minut w 180-190 st C, studzimy, posypujemy cukrem pudrem (ja zapomniałam :) ale i bez tego ciasto zostało zjedzone co do okruszka)









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Translate