poniedziałek, 21 grudnia 2015

Hekele czyli śledziki, wersja w śmietanie (z cyklu 12 potraw wigilijnych)

Śledzie to fantastyczna potrawa, gdyż po pierwsze można je podawać na nieskończenie wiele różnych sposobów (osoby kreatywne mają tu duże pole do popisu), a po drugie idealnie pasują na wigilijny czy świąteczny stół ale równie dobrze można ja podawać na wszelakie różne okazje lub bez okazji, a nawet zajadać się nimi w poście (tylko bez przesady z tym zajadaniem). Ja osobiście jestem wielką fanką śledzi, uwielbiam praktycznie pod każdą postacią i właściwie nie trafiłam jeszcze na sposób przyrządzenia, który by mi nie odpowiadał ( nie mówię o niektórych sklepowych gotowcach, które ze śledziami nie mają zbyt wiele wspólnego). Śledzie także są nieodłącznym elementem i dodatkiem do wielu dań kuchni śląskiej, czyli mojej ulubionej :-), znajdziecie je w ziemniakach, plackach, podawane z octem, z olejem z cebulką lub w sosie musztardowym. Moja dzisiejsza propozycja to śledzie w śmietanie, delikatne w smaku a jednocześnie wyraziste, polecam.

Składniki:
- 3 podwójne filety śledziowe a'la matjas
- 1/2 dużego jabłka albo 1 małe
- 1/2 cebuli
- 3 ogórki konserwowe
- 400 ml śmietany
- 3 łyżki octu
- 2 łyżki octu winnego
- 1 łyżeczka cukru
- sól i pieprz

Sposób przygotowania:
  • Filety śledziowe dzielimy na połówki i moczymy w misce z zimną wodą (tak aby woda w całości przykrywała śledzie)
  • Wodę w misce zmieniamy minimum 3 razy po 1 godzinie moczenia w każdej (jeśli trafiły się wam bardzo słone egzemplarze trzeba będzie dłużej moczyć), do ostatniej tury wlewamy ocet
  • W międzyczasie ogórki kroimy w kostkę a cebulę i jabłko obieramy ze skórki i też kroimy w kostkę, wszystkie składniki mieszamy ze sobą oraz ze śmietaną a kiedy nasze śledzie już się wymoczą to także ze śledziami pokrojonymi uprzednio  w paski
  • Na koniec doprawiamy solą i pieprzem, cukrem oraz octem winnymi
  • Wszystko razem mieszamy i odstawiamy do lodówki, najlepiej smakują "następnego dnia" kiedy składniki dobrze się "przegryzą" ze sobą



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Translate