czwartek, 3 września 2015

Oberiba czyli zupa z kalarepy po mojemu

Jak sie warzi ślonsko zupa oberibowo? Ha, okazuje się, że szkół jest kilka, a każda ślonsko oma ma swoją własną  wersję tradycyjnej oberiby. Podam wam przepis, z którego ja skorzystałam (trochę oczywiście przerobiłam oryginał), jak macie liście kalarepki to możecie je wrzucić do zupy, dodadzą jeszcze smaczku, ja tego nie zrobiłam bo zakupiona przeze mnie na straganie kalarepka zwyczajnie ich nie miała. Zamiast rosołu można dodać bulion wołowy albo każdy inny (około 2 litrów). Aha i pospieszcie się z wypróbowaniem przepisu bo sezon kalarepkowy właśnie się kończy.



Składniki:
- 3 średniej wielkości kalarepki
- 4-5 ziemniaków
- 3 łyżki śmietany
- 2 łyżki masła
Składniki na rosół:
- mięso drobiowe (skrzydełko, nóżka, porcja rosołowa z kurczaka lub indyka)
- 2 marchewki
- 1 korzeń pietruszki
- kawałek selera korzeniowego
- kawałek pora
- kilka gałązek natki pietruszki
- sól i pieprz

Sposób przygotowania:
  • Rosół: Mięso dokładnie myjemy i zalewamy 1,5 - 2 l zimnej wody, solimy do smaku i gotujemy. Tuż przed zagotowaniem pozbywamy się szumowin, które się zbierają na powierzchni wywaru. Następnie dodajemy obrane i opłukane warzywa i gotujemy całość na małym ogniu przez ok 45 - 60 minut. Pod koniec gotowania wyjmujemy wszystkie warzywa, marchewkę kroimy w kosteczkę i wrzucamy z powrotem do zupy
  • Kalarepki płuczemy, obieramy i kroimy w kostkę, podobnie robimy z ziemniaczkami
  • Masło rozgrzewamy na dużej patelni lub w garnku z grubym dnem, wrzucamy kalarepki i ziemniaki i lekko skrapiamy rosołem (lub bulionem jak ktoś woli), dusimy wszystko ok 20 minut. Tylko mieszamy żeby się nie przypaliło i w razie potrzeby dodajemy masła lub bulionu
  • Gdy kalarepki i ziemniaki zmiękną wrzucamy je do rosołu i chwilę gotujemy
  • Na koniec zabielamy śmietaną oraz posypujemy drobno pokrojoną natką pietruszki




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Translate